FORT GRAVEYARD

Στην προσπάθεια μου να μάθω όσα περισσότερα μπορώ για την ιστορία του ιαπωνικού κινηματογράφου, η αλήθεια είναι πως στην πλειονότητα τ...


Στην προσπάθεια μου να μάθω όσα περισσότερα μπορώ για την ιστορία του ιαπωνικού κινηματογράφου, η αλήθεια είναι πως στην πλειονότητα των περιπτώσεων πέφτω σε ταινίες που δύσκολα παρακολουθούνται ή έστω που δεν θα θελα να γράψω για αυτές. Ενίοτε όμως πέφτω και σε αριστουργήματα όπως η παρούσα, οπότε και λέω πως αξίζει ο κόπος να ψάχνεις και πίσω στο χρόνο τελικά. Ίσως βέβαια να έπαιξα και κάπως ασφαλέστερα αυτήν την φορά, μιας και η παρουσία του Toshiro Mifune(θα κάνω ένα αφιέρωμα για αυτόν κάποια στιγμή) αποτελεί από μόνη της εγγύηση. Ας δούμε όμως περί τίνος πρόκειται.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Προς το τέλος του Σινοϊαπωνικού πολέμου του 1937-1945, ο λοχίας Kosugi(εικ 1) παίρνει δυσμενή μετάθεση για το κινέζικο μέτωπο, λόγω βιαιοπραγίας σε ανώτερο του. Εκεί μαθαίνει πως ο αδερφός του μόλις εκτελέστηκε για λιποταξία, γεγονός που τον εξοργίζει σε σημείο που χτυπάει τον καινούριο του διοικητή, λοχαγό Sakuma(εικ 2).

Κατά τη διάρκεια της φυλάκισης του, συλλαμβάνονται ο μάγειρας της μονάδας, Inuyama(εικ 3) για βιαιοπραγία και ο νεκροθάφτης, Mochida(εικ 4), επειδή προσπαθούσε να βοηθήσει τον Kosugi να δραπετεύσει. Λίγο πριν συνεδριάσει το στρατοδικείο, μία πόρνη του στρατού, η Oharu(εικ 5), η οποία είναι ερωτευμένη με τον λοχία, πείθει τον διοικητή να μην τον περάσει από δίκη. Εκείνος διατάζει τον Kosugi να αναλάβει μια αποστολή αυτοκτονίας: Να καταλάβει ένα κινέζικο στρατόπεδο χρησιμοποιώντας αποκλειστικά νεοσύλλεκτους στρατιώτες, οι οποίοι όμως είναι μέλη της στρατιωτικής μπάντας και το μόνο που γνωρίζουν είναι να παίζουν μουσική.




Λίγο αργότερα ξεκινάει η εκπαίδευση(εικ 6) ενώ στην ομάδα προστίθενται ο νεκροθάφτης και ο μάγειρας. Τα υπόλοιπα θα σας αφήσω να τα παρακολουθήσετε μόνοι σας.


ΑΝΑΛΥΣΗ

Σκηνοθέτης και σεναριογράφος, μαζί με τον Susumu Saji, o Kihachi Okamoto, ο οποίος κάνει εκπληκτική δουλειά και στους δύο τομείς. Το στυλ του φιλμ δίνεται από την αρχική σκηνή, όπου η στρατιωτική μπάντα παίζει τζαζ εν μέσω εχθρικού εδάφους(εικ 7), μέχρι που τους επαναφέρει στην πραγματικότητα ο λοχίας, προαναγγέλοντας τις συνεχείς αλλαγές ύφους, με την χαρά και την αφέλεια να εναλλάσσονται/συντρίβονται από την πραγματικότητα του πολέμου και τις τραγικές συνέπειες του. Ο Okamoto αναλύει το τελευταίο αυτό στοιχείο εκτενέστατα, επικεντρώνοντας στον αντίκτυπο που έχει στον ψυχισμό των νεαρών στρατιωτών, η απότομη μετάβαση τους στο πεδίο της μάχης και η συνειδητοποίηση του τι ακριβώς συμβαίνει σε έναν πόλεμο (εικ 8) ενώ παράλληλα θέτει και ένα ερώτημα: Μπορεί η τζαζ να υπερισχύσει των όπλων;



Ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο που χαρακτηρίζει την ταινία και την κάνει να ξεχωρίζει από άλλες παραγωγές του είδους είναι το διάχυτο χιούμορ που εμφανίζεται σε στιγμές που δεν το περιμένεις (εικ 9) και αντιπροσωπεύεται κυρίως από τον νεκροθάφτη και τον μάγειρα(εικ 10), την ανάγκη της μπάντας να παίζει μουσική στις πιο άκυρες στιγμές(εικ 11), αλλά και τον λοχία σε ορισμένες σκηνές. Αναμφισβήτητα βοηθάει στην παρακολούθηση του φιλμ.




Στο πιο ρεαλιστικό κομμάτι του Fort Graveyard, γίνεται σαφής η απελπισία της στρατιωτικής ηγεσίας της Ιαπωνίας, προς τα τέλη του πολέμου, όταν η ήττα διαφαινόταν πλέον καθαρά. Η κατάσταση αυτή αντικατοπτρίζεται στην μετακίνηση στην πρώτη γραμμή ανεκπαίδευτων ουσιαστικά νεαρών στρατιωτών, καθώς και στις απέλπιδες προσπάθειες των ανωτέρων αξιωματικών να διατηρήσουν την τάξη, συχνά χρησιμοποιώντας ανήκουστα μέτρα. Ένα ακόμα στοιχείο που ενισχύει τον ρεαλισμό είναι η παρουσία των πορνών ή γυναικών-ανακούφισης (comfort women), όπως τις χαρακτήριζαν οι Ιάπωνες, για τις οποίες τόσα και τόσα έχουν γραφτεί, αν και εδώ παρουσιάζονται σε σαφώς καλύτερη μοίρα από ότι ήταν στην πραγματικότητα. Η αναφορά τους όμως και μόνο αποτελεί πλεονέκτημα, μιας και μιλάμε για ένα θέμα ταμπού για τους Ιάπωνες, τουλάχιστον στην πραγματική διάσταση του.

Επειδή όμως μιλάμε για πολεμική ταινία, πρέπει να αναφέρουμε και την εκπληκτική δουλειά που γίνεται στις σκηνές δράσης, που χαρακτηρίζονται από γρήγορο ρυθμό αλλά και σαφήνεια, με αποτέλεσμα να είναι μονίμως κατανοητό το τι ακριβώς συμβαίνει κατά τη διάρκεια των μαχών, πράγμα αρκετά δύσκολο και σπάνιο σε φιλμ του είδους. Ασφαλώς από τα μεγάλα ατού της παραγωγής. 



Να αναφέρω βέβαια πως μιας και πρόκειται για ταινία του 1965, όταν ακόμα δεν είχε παρουσιαστεί η έμφαση στον ορθολογισμό, που αποτελεί φαινόμενο της τελευταίας περίπου δεκαετίας στον κινηματογράφο, υπάρχουν αρκετές σουρεαλιστικές σκηνές και ενίοτε μια διάχυτη ασυναρτησία. Τα μειονεκτήματα αυτά όμως, επ'ουδενί δεν αμαυρώνουν τη συνολική δουλειά του σκηνοθέτη

Ως λοχίας Kosugi, ο Toshiro Mifune, σε ένα ρόλο φτιαγμένο για να αναδείξει τη γοητεία του, σε μια εποχή άλλωστε που ήταν ο μεγαλύτερος σταρ της χώρας. Ο λοχίας είναι επαναστάτης, ήρωας, εξαιρετικός στρατιώτης, δίκαιος, όμορφος, δημοφιλής στους στρατιώτες του και  αγαπητός στις γυναίκες. Ειλικρινά δεν ξέρω τι άλλο θα μπορούσε να ζητήσει ένας χαρακτήρας σε πολεμική ταινία. Βέβαια και ο ίδιος αποδίδει εξαιρετικά, αναδεικνύοντας με τον καλύτερο τρόπο τα παραπάνω χαρακτηριστικά.

Ως λοχαγός Sakuma, ο Tatsuya Nakadai, του οποίου ο ρόλος ουσιαστικά βρίσκεται στον αντίποδα από εκείνον του λοχία. Είναι ο "σωστός" στρατιώτης(εικ 12), που πραγματοποιεί αυτό που πρέπει να γίνει, χωρίς να σκέφτεται τις συνέπειες, ακόμα κι αν αυτές αφορούν τον θάνατο ανθρώπων. Επιπλέον, κατά πάσα πιθανότητα δεν έχει πάει ποτέ του με γυναίκα, στοιχείο που τονίζει την κατωτερότητα του. Οι σκηνές που παίζουν μαζί είναι φτιαγμένες για να τονίσουν τις διαφορές αυτές, προς όφελος πάντα του λοχία. Στον κάπως άχαρο αυτό ρόλο λοιπόν, ο Nakadai αποδίδει εξαιρετικά, συμπληρώνοντας με τον καλύτερο τρόπο τον Mifune, αν και η παρουσία του στο φιλμ είναι σχετικά μικρή.


Ως Mochida και Inuyama, οι Yunosuke Ito και Makoto Sato αντίστοιχα, οι οποίοι, όπως προανέφερα, συνεισφέρουν κυρίως στο κωμικό στοιχείο του φιλμ. Κάνουν πάντως εξαιρετική δουλειά και οι δύο και ιδιαίτερα ο Ito, ο οποίος συχνά κλέβει την παράσταση, ως κωμικοτραγικός νεκροθάφτης.

Ως Oharu η Reiko Dan, σε έναν μικρό, αλλά καίριο ρόλο, η οποία επίσης αποδίδει αρκετά καλά, χωρίς όμως να εντυπωσιάζει. Άλλωστε δεν το απαιτεί και ο ρόλος της. 

Τεχνικά η ταινία είναι εξαιρετική, αναλογιζόμενοι πάντα πως πρόκειται για ασπρόμαυρη του 1965. Τα σκηνικά πάντως είναι εκπληκτικά, ενώ και η γενικότερη τοποθεσία που έλαβαν χώρα τα γυρίσματα, απολύτως ταιριαστή με την ιστορία.



Σίγουρα θα πρέπει να αναφερθώ και στην μουσική του φιλμ, που ουσιαστικά αποτελεί έναν από τους πρωταγωνιστές, μιας και βρίσκεται σχεδόν σε όλες τις σκηνές, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, ακόμα και σε εκείνες που δεν θα το περίμενε κανείς. Ιδιαίτερα το κύριο θέμα, βασισμένο στο When the saints go marching in του Louis Armstrong, πραγματικά εξυψώνει όλες τις σκηνές που ακούγεται.

Κλείνοντας να αναφέρω πως το Fort graveyard είναι σχετικά δύσκολο στην παρακολούθηση, μιας και πέρα των τεχνικών χαρακτηριστικών που ανέφερα και παραπάνω, έχει και διάρκεια 132 λεπτών. Η δυσκολία όμως αμβλύνεται από την μουσική και το χιούμορ που υπάρχουν διάχυτα, ενώ σίγουρα αξίζει να το παρακολουθήσετε τον μόνο και μόνο για την παρουσία του Toshiro Mifune, ίσως τον καλύτερο ηθοποιό της γενιάς του.

To trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=kG-c0Q25W5A

Μπορείτε να μας βρείτε και στο facebook, στη σελίδα:


Μπορείτε να συζητάτε για όλα τα θέματα που αφορούν τον ασιατικό κινηματογράφο στο παρακάτω φόρουμ: sinkazamaforum.tk

COMMENTS

Όνομα

13 ASSASSINS,1,13 GAME OF DEATH,1,20TH CENTURY BOYS,1,2ldk,1,3 - IRON,1,301/302,1,7 ΑΣΙΑΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΠΟΥ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΑΝ ΤΟΥΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΦΙΛΟΥΣ,1,701: FEMALE CONVICT SCORPION,1,ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΙΣ ΚΑΝΝΕΣ (2015),1,ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤON ΑΣΙΑΤΙΚΟ ΤΡΟΜΟ,1,ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ,7,ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ.,1,ΓΕΝΙΚΑ,10,Η ΑΡΧΗ ΚΑΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΣΤΟΥΝΤΙΟ GHIBLI,1,ΙΑΠΩΝΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ,76,ΙΝΔΟΝΗΣΙΑΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ,2,ΚΙΝΕΖΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ,5,ΚΟΡΕΑΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ,61,ΜΑΝΓΚΑ ΚΑΙ ΑΝΙΜΕ ΣΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΟΘΟΝΗ: ΜΙΑ ΤΑΣΗ ΠΟΥ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΑΠΟΔΙΔΕΙ ΚΑΡΠΟΥΣ,1,ΜΟΓΓΟΛΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ,1,ΝΕΑ,1,Ο ΑΣΙΑΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΤΗΝ ΒΕΝΕΤΙΑ,1,ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ,1,ΣΙΝΕΜΑ,2,ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ,1,ΤΑΪΒΑΝΕΖΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ,3,ΤΑΪΛΑΝΔΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ,4,ΤΑΙΝΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΧΟΝΓΚ ΚΟΝΓΚ,9,ΤΑΚΑSΗΙ ΜΙΙΚΕ,1,ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ,1,A BITTERSWEET LIFE,1,A DIRTY CARNIVAL,1,A FAMILY,1,A PETAL,1,A TALE OF TWO SISTERS,1,ADDICTED,1,ADDRESS UNKNOWN,1,AFTERSHOCK,1,AIN'T NO TOMORROWS,1,ALL ABOUT MY WIFE,1,ALWAYS,1,ALWAYS: SUNSET ON THIRD STREET,1,AN AFFAIR,1,AO NO HONOU,1,ARCHITECTURE 101,1,ASIAN MOVIES GREEK FORUM,1,AUDITION,1,BAD GUY,1,BALLAD OF NARAYAMA,1,BANG RAJAN,1,BIRDCAGE INN,1,BLIND,1,BLUE SPRING,1,BREATHLESS,1,BROTHERHOOD OF WAR,1,BUNNY DROP,1,CASTAWAY ON THE MOON,1,CATERPILLAR,1,CHILDREN,1,CHOCOLATE,1,CHOW YUN FAT,1,CITY OF LIFE AND DEATH,1,CONFESSIONS,1,CONFUCIUS,1,CROWS ZERO,1,CRUEL WINTER BLUES,1,CRYING FIST,1,D – SLOPE MURDER,1,DAISY,1,DEAR DOCTOR,1,DEATH TUBE,1,DEPARTURES,1,DITTO,1,DORA HEITA,1,DRAGON TIGER GATE,1,EXECUTIVE KOALA,1,EXTE: HAIR EXTENSIONS,1,FAREWELL MY CONCUBINE,1,FORT GRAVEYARD,1,FUNUKE SHOW SOME LOVE YOU LOSERS,1,GEMINI,1,GIOVANNI'S ISLAND,1,GOTHIC & LOLITA PSYCHO,1,GREAT TEACHER ONIZUKA,1,GROTESQUE,1,GUILTY OF ROMANCE,1,HANGING GARDEN,1,HARD REVENGE MILLY,1,HELLDRIVER,1,HINDSIGHT,1,HOWLING,1,I AM A CYBORG BUT THAT'S OK,1,I AM AN S+M WRITER,1,I SAW THE DEVIL,1,INFERNAL AFFAIRS TRILOGY,1,IP MAN,1,JSA,1,K-DRAMAS,1,KΙΝΕΖΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ,3,KAASAN MOM'S LIFE,1,KAKERA,1,KAMIKAZE GIRLS,1,KULTUROSUPA,15,KUNG FU HUSTLE,1,LADY SNOWBLOOD,1,LEGENDARY ASSASSIN,1,LIKE FATHER LIKE SON,1,LOVE AND HONOUR,1,LOVE EXPOSURE,1,MAD DETECTIVE,1,MASQUERADE,1,MAY 18,1,MEMORIES OF MURDER,1,MINI REVIEWS,44,MISS ZOMBIE,1,MISSING,1,MODERATORS,1,MONGOL,1,MOON AND CHERRY,1,MOSQUITO ON THE TENTH FLOOR,1,MOTHER,1,MUSA THE WARRIOR,1,MW,1,MY GRANDPA,1,MY WIFE IS A GANGSTER,1,NATIONAL SECURITY,1,NO MERCY,1,NORMAN ENGLAND,1,NORWEGIAN WOOD,1,ONCE UPON A TIME IN SHANGHAI,1,ONG BAK,1,OUTRAGE,1,PEPPERMINT CANDY,1,PIETA,1,PROJECT A,1,PUBLIC ENEMY,1,PULSE,1,RAISE THE RED LANTERNS,1,REBIRTH,1,RIARU ONIGOKKO,1,RIKI OH,1,ROCKERS,1,ROUGH CUT,1,SAKURAN,1,SAMARIA,1,SATOSHI KON,1,SEEDIQ BALE,1,SHA PO LANG,1,SHANGRI LA,1,SHIRI,1,SILMIDO,1,SNAKES AND EARRINGS,1,SPACE BATTLESHIP YAMATO,1,SPIRIT OF JEEN KUN DO,1,STRANGE CIRCUS,1,SUMMER TIME MACHINE BLUES,1,SUNFLOWER,1,SURVIVE STYLE 5+,1,SUSPECT X,1,THE CALAMARI WRESTLER,1,THE CHASER,1,THE CITY OF VIOLENCE,1,THE DARK HARBOUR,1,THE EEL,1,THE FORBIDDEN DOOR,1,THE FOUL KING,1,THE GOOD THE BAD THE WEIRD,1,THE GREAT PASSAGE,1,THE KING AND THE CLOWN,1,THE LIGHT SHINES ONLY THERE,1,THE MAN FROM NOWHERE,1,THE PIRATES,1,THE PRESIDENT'S BARBER,1,THE RAID: REDEMPTION,1,THE SUSPECT,1,THIRST,1,THREE KINGDOMS: RESURRECTION OF THE DRAGON,1,TIME AND TIDE,1,TO LIVE,1,TOKYO GORE POLICE,1,TOKYO SONATA,1,TONY TAKITANI,1,VAMPIRE GIRL VS FRANKENSTEIN GIRL,1,VENGEANCE CAN WAIT,1,VILLAIN,1,WAR OF THE ARROWS,1,WEREWOLF BOY,1,WHEN MARNIE WAS THERE ΣΙΝΕΜΑ,1,WHEN THE LAST SWORD IS DRAWN,1,WHISPERING OF THE GODS,1,WITH BEAUTY AND SORROW,1,WORLD OF KANAKO,1,YELLOW SEA,1,YI YI,1,ZATOICHI,1,ZEN,1,
ltr
item
Asian movies greek blog: FORT GRAVEYARD
FORT GRAVEYARD
http://4.bp.blogspot.com/-ttMv3LV78aA/VBnMk9sJVdI/AAAAAAAACcE/_KfAgAYFGcg/s1600/title.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-ttMv3LV78aA/VBnMk9sJVdI/AAAAAAAACcE/_KfAgAYFGcg/s72-c/title.jpg
Asian movies greek blog
http://sin-kazama.blogspot.com/2014/09/fort-graveyard.html
http://sin-kazama.blogspot.com/
http://sin-kazama.blogspot.com/
http://sin-kazama.blogspot.com/2014/09/fort-graveyard.html
true
7191006100444600244
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Περισσότερα Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy